Macrofotografering

Skam den som ger sig o envis som ett helt stall shetlandsponnyer… Ut idag igen för macrofotografering! Några dåliga foton från gårdagen får inte mig att ge upp. Kröp runt i blomsterhavet, (man måste komma RIKTIGT nära för att fota, ca en dm), med rumpan rakt upp i vädret… den som inte ser att jag fotograferar måste verkligen undra… Harley satt bredvid och höll vakt, det kändes tryggt 🙂 Michael stod en bit därifrån och skämdes mest.

Inte fullt så blåsigt idag, så jag fick faktiskt några skarpa bilder. Jag kunde koncentrera mig på var fokus skulle ligga. Kan vara svårt att välja, känslan blir helt annorlunda om man flyttar fokus. Men minsta lilla ”darr” i blomman ger oskarpa bilder. Tålamod, tålamod…

Jag funderar en del över det här med macrofotografering och blommor. Blommor är ju så vackra i sig själv, om man får en tillräckligt skarp bild så är man nästan i hamn. Det personliga måste då ligga i komposition, fokusområde, färger som sticker ut och gör bilden till ”min”. DET är målet!

Hittade också några, i mitt tycke, vackra tistlar. Taggiga o ledbrutna… Vackra!

2013-04-15 3 (1024x683) 2013-04-15 5JPG (1024x683) 2013-04-15 9 (1024x683) 2013-04-15 12 (683x1024)

4 reaktioner på ”Macrofotografering

    • Tack Christina! Det är kul men ganska svårt med macrofotografering. Fokus ligger på sån liten liten yta o bilderna förändras helt när man flyttar fokus. Men det är väldigt roligt. Längtar till naturen exploderar! Då kan du räkna med att jag ligger i buskarna!

Kommentera

