Blommor igen…..

Med risk för att bli tjatig lägger jag återigen in lite blombilder. Den som tycker om blommor kan titta och njuta :).

På något vis börjar man titta på ett nytt sätt när man fotograferar mycket. Blommor kan ju se både uppstudsiga, romantiska, elaka, snälla, blyga, utmanande ut!

Och så är det ju roligt med mitt macroobjektiv, känns att det är lite mer kvalitet på det än på min andra objektiv. Man får väl vad man betalar för så att säga. Snart dax att uppgradera min kamera också! Kunde aldrig ana att fotograferandet skulle bli ett så stort intresse.

Alla blommor jag fotat kommer från min vän Lenas kolonistuga. Inte riktigt full blom ännu, men tillräckligt för att få några fina bilder i alla fall. Det blir fler besök där, då ska jag fota även den urgulliga lilla stugan ❤

Har upptäckt att bakgrunden är oerhört viktig. Även om den är oskarp så framträder den färg man har bakom fotoobjektet. Tegelvägg bli orange bakgrund, gräs bli ljusgrön, grå trävägg blir grå, himmel blir blå osv… Färgen på bakgrunden förändrar hela upplevelsen av fotografiet. Så man måste krypa runt och experimentera och byta perspektiv hela tiden. Det är kul! Stel rygg och sträckningar p gr av konstiga ställningar glömmer vi…. 🙂

2013-05-17 1 (1024x683) 2013-05-17 34 (1024x683) 2013-05-17 28 (1024x683) 2013-05-17 16 (1024x683)

2013-05-17 2 (684x1024)  2013-05-17 44 (683x1024) 2013-05-17 39 (1024x683)    2013-05-17 27 (683x1024)

7 reaktioner på ”Blommor igen…..

  1. Blommor blir så vackert! Kul du kommit på det där med bakgrunder. Det lärde jag mig lite av. Tack

    • Hej Christina! Jag är alltid extremt noga med bakgrunden, avskyr röriga bakgrunder, när det växer träd ur huvudet på folk, osv… En bild måste vara harmonisk.
      Men inte tänkt så mycket på att även bakgrundens färg påverkar bilden. Färger kan ta ut varandra eller förstärka varandra.En hel vetenskap! Det finns mycket att lära sig inom fotografi 🙂 Därför är det så roligt!

  2. Hej Annika! Jag älskar ju blommor, så det var en härlig upplevelse att titta på dina bilder. Tänk vilka skapelser de är!!
    Så är de ju till för att vi ska njuta av dom! Tack för underbara bilder! Kram Marita

    • Tack Marita! Kul att du är inne på bloggen och kollar 🙂 Jag försöker lägga ut något nytt varje vecka. Sprid gärna det vidare om du vill! Kram

  3. Hej Annika!
    Ett macroobjektiv har jag tänkt på att skaffa mig och när jag ser dina fina bilder så bestämmer jag mig… Ett sånt måste jag ha 🙂 Jätte fina bilder… / Annica

    • Men vad roligt att du tycker om mina bilder! Ja macroobjektivet har öppnat en helt ny värld för mig 🙂 Tycker absolut du ska investera i ett sådant. Tack för att du tittat in på min blogg 🙂
      Annika

      • Tack själv för att du tittat in på min blogg!
        Jag förstår att det är häftigt att fota med macro, kanske det blir ett sånt snart 😉 skulle vilja ta sådana fina blombilder som du har tagit…
        Ha det gott / Annica

Kommentera

