Sally Sötnos

Felix o Nikki har blivit med kattunge. En åtta veckor gammal (ung) och alltså väldigt väldigt liten kattunge… Upphittad några veckor gammal, mager, smutsig o övergiven, i ett pannrum tillsammans med två syskon. Trots sin svåra start i livet verkar hon bli en kavat, nyfiken o tillgiven katt.

Det var svårt att fotografera ett så livligt litet knyte. Prövade både manuella inställningar och förinställningen; sport. Det sistnämnda gick bäst. Naturligtvis otroligt svårt att välja bilder, och jag lägger som vanligt ut allt för många :).

2013-07-08 4 (1024x683) 2013-07-08 7 (682x1024) 2013-07-08 8 (1024x683) 2013-07-08 9 (1024x683) 2013-07-08 10 (682x1024) 2013-07-08 13 (1024x682) 2013-07-08 18 (683x1024)

4 reaktioner på ”Sally Sötnos

  1. Jättefina bilder. Du är duktig på att fotografera. Mycket fina bilder på kattungen. Jag skulle tro att sportinställningen talar om för kameran att använda snabba slutartider. Bekvämt med de där förvalda möjligheterna. Jag använder mig nästan bara av slutartidsprioritering (S) eller bländarprioritering (A) och bestämmer på så sätt om skärpedjupet eller slutartiden är viktigast i bilden.

    • Hej! Ja det gör jag också nästan alltid. Men upplever ibland att jag inte hinner med, t ex när man ska följa en livlig liten kattunge som rör sig blixtsnabbt mellan ljus o mörker utan en tanke på att det ställer till det för fotografen (och kameran). Då kan det vara bra att ta till automatiken 🙂 Så man kan väl säga att jag varken hade kontroll på motivet eller kameran i detta fallet 🙂 Men lite tur måste man ha ibland också!

  2. Du har rätt förstås. Jag misslyckas med många bilder tack vare att jag har så svårt att vika mig för hel-automatiken.

    • Alla misslyckade bilder sorterar jag under ”utbildning” 🙂 Får också massor då jag med envisas med de manuella lägena (åtminstone halvmanuella). Men resonerar som så att de RIKTIGT bra bilderna aldrig är tagna med automatiken! O hellre några RIKTIGT bra än en massa halvdana 🙂

Kommentera

