Porträtt av min dotter

Som jag skrivit tidigare är jag usel på porträttbilder. Tycker aldrig de blir bra eller gör modellen rättvisa. I ärlighetens namn har jag heller aldrig övat, utan det blir bara snabba bilder i förbifarten.

Döm om min förvåning när min annars så kamerarädda dotter helt PLÖTSLIGT ställde upp på några bilder! Tålamodet räckte till o med så att jag hann göra justeringar på kamerans inställningar 🙂 (Berodde kanske på att väskan stod packad inför 10 veckor i Grekland, o humöret var på topp…)

Det var roligt! Och mycket att tänka på vad gäller ljuset, hållningen osv. My tillhör ju inte dem som står o speglar sig för att hitta sina bästa vinklar, så hon hade ingen aning om hur hon skulle sitta. Det blev tillslut några bilder rakt framifrån.

Nu ska jag ut o leta modeller 🙂

2013-07-20 16 (533x800) 2013-07-20 18 (533x800) 2013-07-20 21 (533x800)

 

 

10 reaktioner på ”Porträtt av min dotter

  1. Jättefina bilder på en jättefin tjej, samt en proffsig fotograf. Du tar ju helt underbara bilder 🙂

  2. Jättefina bilder. Porträtt är en härlig ”gren” för den som har fått hjärtat att brinna. Själv börjar jag försiktigt närma mig den sortens fotografering….

    • Tack! Tycker det är svårt med ljuset. Måste läsa på om hur man använder blixt för att lätta upp oönskade skuggor. Måste också bli lite modigare på att be folk flytta på sig om resultatet inte ser bra ut. Mycket att lära!

Kommentera

