Lördag på stan

…med både besök på Moderna museet och lite fotografering. Jag kan rekommendera utställningen för den som kan ta sig dit!

När det gäller sk streetphoto så är det ju nåt jag har jättesvårt för. Är så himla rädd att nån ska bli arg på mig… Men jag tycker trots det att det verkar roligt, o fullt av spännande motiv! För att öva (har jag läst mig till) så kan man liksom skjuta lite från höften sådär, man håller kameran lågt, har man dessutom en kompakt så syns den ju ännu mindre 🙂 Inte helt lätt med fokus o komposition när man fotograferar från höften, men lägger in några exempel ändå.

Bytte förresten min kompaktkamera Fujifilm x10 mot en Canon s110. Beslutade mig för att det var det lilla formatet som var viktigast. S110 tar tyvärr inte bilder med samma kvalitet, men den har ändå alla möjligheter till manuell fotografering och RAW, dessutom går den verkligen ner i fickan!

5 reaktioner på ”Lördag på stan

  1. Helt klart godkända foton. Jag tog en bild på två killar idag rakt på. En av dem hade en huvudbonad som såg ut som en räv? Tror jag. Nervös jag blev men de bara skrattade. Dessvärre blev inte bilden så skarp som jag hade velat och så syns nästan inte just det jag ville fota. Förargligt. Men ibland har man en alldeles för kort sträcka mellan att man upptäcker något till att ta bilden. Och ofta har man bara en chans. Men det är kul.
    Tack för tipset.
    Själv var jag och kollade Hans Gedda utställningen idag.

    • Tack ska du ha! Ja, så är det. Blir ofta lite stressigt att fotografera ”på gatan”. Hinner inte få till inställningar osv. Lättast med auto såklart, men tycker ofta inte det blir exponerat som jag vill. O även om man använder auto så hinner kameran inte alltid fokusera…. Desto roligare blir det sedan när allt stämmer på en bild 🙂

Lämna en kommentar