Bildserier

Har upptäckt att jag gillar att fota serier, alltså bilder som hänger ihop o får stöd av varandra, eller berättar en historia. Ibland kan jag få till en enskild bild men så söker jag genast efter de andra som skulle kunna lyfta bilden ytterligare eller utgöra en ram t ex. Har sett andras jättesnygga bilder på detaljer t ex, men tycker mina detaljbilder bara berättar en halv historia, helt beroende av andra bilder som stöder. Antagligen väljer jag bara fel motiv 🙂

Jag skulle faktiskt vilja bli bättre på att välja ut en enda bild, och lägga ner mer tid på den. Lära mig redigera ordentligt. Men HUR ska man kunna välja? Ibland behöver bilderna varandra. Läste någonstans att om man bara visar perfekta bilder så sticker ingen ut, det blir också en ointressant massa tillslut (om än en perfekt sådan…)

Jaja, här kommer några från min senaste kompisfotografering. Denna lilla tjej blev bra på varenda bild, en del bara har det i sig 🙂

Vassegoa!

01p 02p 03p 05pp 06p

 

3 reaktioner på ”Bildserier

  1. En skön serie. Det märkliga i din serie att flickan på bilden blir äldre genom serien för att åter bli en liten flicka på den sista. Gillar att den är i svart vitt också..

    ( jag har också svårt att välja ut bara en bild att visa. Oftast. Även om jag inte försöker berätta en historia så finns ändå en röd tråd igenom. Sen om andra ser den röda tråden vet jag inte)

    • Tack! Ja jag har också tänkt på det. Hon är ju i den åldern då man ibland kan ana den lite större tjejen hon kommer att bli. Speciellt vissa vinklar o även lite på håll ser hon äldre ut.
      En röd röd tråd är ett bra sätt att hålla ihop sina bilder (typ färg, struktur, känsla osv) men jag glömmer ofta det. Tack för påminnelsen 🙂
      Jag hamnar ofta i situationen att jag vill berätta om en plats jag varit på, och för att visa helheten så slinker det med bilder jag inte är riktigt nöjd med ibland…

      • Det finns en paradox i det hela. Bara för att du är inte helt nöjd med vissa bilder kan vi som tittar vara helt förälskade i dem. 🙂

Kommentera

