Studentporträtt, på mitt sätt

Min jättevackra systerdotter Moa tog studenten för en vecka sedan. Älskade Canon hade såklart smugit sig ner i väskan lagom till festen 🙂 Fotograferingen fungerade hyfsat bra första delen av kvällen, även om huvudobjektet aldrig stod stilla…. sedan blev det sämre ljusförhållanden o därmed sämre bildkvalitet. Antagligen är det inte kameran som felar, utan mer mina tekniska kunskaper.

Mingelbilder är ungdomarna så bra på att ta själva, med sina telefoner,  så jag koncentrerade mig på att fotografera huvudpersonen. Jag valde att inte interagera, var istället bara åskådare, utan att förändra eller påverka några skeenden. På det viset får man naturliga icke-uppställda bilder, men man riskerar många bilder med fula skuggor, röriga bakgrunder osv. Det blev med andra ord en hård sortering efteråt.

Här kommer några studentporträtt iaf, på mitt sätt 🙂  Vassegoa!

01 02 071b (682x1024)

11 reaktioner på ”Studentporträtt, på mitt sätt

    • Absolut. Såna här tillfällen kör jag ibland på automatisk ISO, för att ha bättre kontroll på skärpedjup o slutartid. Men tycker att det bli rätt trista gryniga bilder ibland. Är heller inte så förtjust i att använda blixt. Mitt favoritobjektiv för såna här tillfällen är tyvärr inte så ljuskänsligt… så det blir liksom pest eller kolera..

      • Då kanske är läge att köpa en objektiv som är ljuskänsligare. 😉 Tamron har bra och billigare objektiv i sitt sortiment.
        Personligen gillar jag gryniga bilder i svartvitt. Inland förstärker jag just grynigheter. Ska komma nog en hel del såna bilder framöver på min sida av de som jag tog på min semester. Men jag är lite sen på uppstarten. 🙂

Kommentera

