Nyhavn, kontraster o glasögon

Den som följt mina inlägg lite vet att jag gillar kraftfulla bilder, inte nödvändigtvis med mycket färg, utan det är nog mer kontrasten jag är ute efter. Kanske hänger det ihop med min kraftigt ökande ålderssynthet…  behöver liksom lite hjälp på vägen…

Det är så svårt med glasögon och fotograferande. Jag kan inte titta i sökaren med glasögonen (progressiva sedan ett år tillbaka) och jag kan inte typ kontrollera någon inställning på kameran utan dem.  Jag håller på att bli helt tokig varje gång jag fotograferar! Är det sedan soligt ute så måste jag växla mellan progressiva solglasögon, progressiva glasögon och att vara utan glasögon när jag tittar i sökaren. Ibland använder jag även några vanliga läsglasögon också.  Ibland känns det som jag badar i glasögon när jag fotograferar… (måste tillägga att jag generellt sett inte har något emot glasögon, det finns så många snygga modeller!)

I alla fall; dessa bilder från Nyhavn tog jag i somras, med min lilla kompaktkamera. I Canons råfilshanterare har jag sedan endast dragit på kontrasten rejält. Fungerar absolut inte på alla bilder, men dessa tycker jag blev ganska läckra faktiskt 🙂

Vassegoa!

01 02 03

 

7 reaktioner på ”Nyhavn, kontraster o glasögon

  1. Snygga bilder. Ser ut nästan som dockhus.
    Det är problematisk när ens syn inte är bra. Har själv också problem och autofokus som gäller. Dock fungerar inte på alla läge.

  2. Jag har de senaste två åren samma problem, -2 på linser, men numera kan jag då inte läsa nånting utan glasögon +0,5, +1 eller +1,50 beroende på avstånd! Eller måla osv. Eftersom det ändrar sig ganska snabbt har jag en massa billiga från apoteket – som ständigt inte finns där de borde vara!

Kommentera

